Werkgevers voelen niets voor maatregelen tegen spitsheffing
maandag 21 augustus 2023
Meer betalen voor een treinreis tijdens de spitsuren. Een dergelijke spitsheffing is momenteel het onderwerp van gesprek in een poging de drukte op het spoor tijdens piekmomenten een halt toe te roepen. Het zou slecht nieuws kunnen betekenen voor werknemers: driekwart van de werkgevers wil namelijk géén maatregelen treffen om hun personeel buiten de spits te laten reizen.
Wie naar kantoor komt, moet tijdens de normale kantooruren aan het werk, vindt het gros van de werkgevers in een onderzoek van werkgeversvereniging AWVN. Werkgevers vinden over het algemeen dat ze al veel inspraak hebben gegeven aan hun personeel over de werktijden en -locatie. Het hybride werken is inmiddels genormaliseerd in Nederland, iets waar ruim de helft van de werknemers vandaag de dag gebruik van maakt.
Werkgevers vinden het echter belangrijk dat hun werknemers regelmatig naar de fysieke werklocatie blijven komen, dus zijn er alsnog bepaalde piekmomenten op het spoor. Met name de dinsdagen en donderdagen zijn over het algemeen druk, met soms verloren werktijd door spitsdrukte als gevolg. Dat nadeel weegt voor veel werkgevers echter minder zwaar dan een mogelijke kostenverhoging vanwege de spitsheffing. Driekwart van de werkgevers zal daarom geen maatregelen treffen om hun medewerkers de ochtend- en avondspits te laten mijden. Daarnaast verwacht slechts een kwart van de werkgevers dat werknemers niet bereid zullen zijn om op minder drukke tijden of dagen naar het kantoor te komen.
Kritiek en vraagtekens
De mogelijke invoering van een spitsheffing door de NS stuit op veel kritiek. Reizigersvereniging Rover vreest dat het tot enorme kosten en praktische problemen voor de reiziger zal leiden. De organisatie vindt dat het openbaar vervoer voor iedereen betaalbaar moet blijven en voelt daarom veel meer voor het verlagen van de prijzen in de daluren.
Daarnaast zijn er veel twijfels of een spitsheffing wel het gewenste effect gaat hebben. Niet iedere werknemer heeft de financiële mogelijkheid en de ruimte om buiten de spitsuren te reizen, terwijl publieke voorzieningen zoals scholen en kinderopvang nou eenmaal niet zijn afgestemd op afwijkende werktijden. Bovendien is een mogelijk risico van een spitsheffing dat meer werknemers per auto zullen reizen — iets dat niet past bij de klimaatambities en de hoge filedruk op de wegen.