Kerstpakketten: minder verspilling, meer betekenis
maandag 24 november 2025
Werkgevers drukken hun waardering voor werknemers uit met het betalen van salaris en geven aan het einde van het jaar vaak wat extra’s. Voor de meesten is dat (soms naast een eindejaarsuitkering) het traditionele kerstpakket, dat, zo blijkt uit een rondgang langs kerstpakkettenleveranciers, steeds minder traditioneel is. Minder wegwerp, minder luxueus, en meer betekenis en meer bewustzijn. Circulair lijkt het niet meer uit te bannen toverwoord.
Als je als werkgever een duurzame rol hebt te vervullen of denkt te moeten vervullen, kies je bij de keuze van het kerstpakket heden ten dage voor hergebruik, voor lokaal/regionaal geproduceerd en voor anti-verspilling. Je wilt iets passends geven, maar ook verantwoordelijkheid nemen voor wat je in het kerstpakket stopt of laat stoppen.
Herbruikbaar
Alles wat in het pakket zit, tot en met de verpakking ervan, wordt steeds vaker anti-wegwerpcultuur. De verpakking van het pakket is in meer dan de helft van de gevallen onderdeel van het cadeau zelf. Geen kartonnen doos meer, maar een mand, een houten krat of een juten draagtas die ook na de feestdagen nog een functie heeft. Dat levert minder afval op en geeft een plus aan de waarde van het geschenk.
Positief imago
Duurzame kerstpakketten hebben niet alleen voordelen voor het milieu, maar ook voor de werkgever. Milieuvriendelijke keuzes maken, draagt bij aan een positief bedrijfsimago en laat zien dat je als werkgever bezig bent met duurzaamheid. Een groeiend aantal werknemers waardeert het bovendien als hun werkgever investeert in maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat verhoogt ook nog eens de loyaliteit en betrokkenheid.
Nog een pluspunt is dit: een bedrijf dat kiest voor herbruikbaarheid, laat zien dat er verder wordt gekeken dan het moment van geven. Zo wordt een kerstpakket meer een symbool van zorg en respect voor mens en milieu. Kerstpakkettenmakers spelen hierop in door circulaire verpakkingsconcepten te ontwikkelen die passen bij de identiteit van moderne bedrijven.
Go local
Niet alleen materialen zijn belangrijk in het circulaire denken, de herkomst van producten doet er ook toe. Dus steeds vaker zit in het pakket een bier uit Gulpen of Neer, vers gebrande koffiebonen uit Maastricht en een bon voor een vlaaienworkshop in Reijmerstok of Vaals. Dat betekent minder vervuilende kilometers om het pakket samen te stellen en de creatie van een groter gevoel van verbondenheid. Voor veel bedrijven klinkt dat als een logische verandering. Lokaal samenwerken is goed voor de regionale economie en geeft meer betekenis aan het kerstpakket.
Om nooit meer weg te gaan
Ooit voorzichtig begonnen, is circulair de nieuwe standaard. Van een moderne werkgever wordt verwacht dat hij circulair denkt als hij zijn medewerkers aan het eind van het jaar wil verrassen. Voor 2025 en de jaren erna lijkt er nog maar een weg te gaan voor het kerstpakket: die van niet meer, maar van beter. Minder verspilling, meer betekenis; bijdragen aan een duurzamere toekomst, zonder dat de feestelijke decembertraditie verloren gaat.