
De vijf rekruteringsmissers die je als werkgever niet moet maken
maandag 22 september 2025
Juist omdat de krapte op de arbeidsmarkt langzaam afneemt - tegenover elke 100 werkzoekenden staan nog ‘maar’ 101 vacatures - is het voor een werkgever zaak om de vacatures die hij heeft, nog beter in de markt te zetten. In het geval dat niet gebeurt, is de (aanstaande) sollicitant al gauw weg om bij een ander te kijken of hij daar aan de slag kan. Hier de vijf rekruteringsmissers die je als werkgever daarom niet zou moeten maken.
De eerste misser die je zou kunnen maken zit aan het begin van het sollicitatieproces, of eigenlijk er al voor. Ben je op zoek naar personeel, zorg er dan voor dat je het de zoeker zo gemakkelijk mogelijk maakt. Duidelijke omschrijving van de job uiteraard, maar ook geplaatst op een banensite die mobile friendly is. Banenzoekers kijken steeds vaker op hun telefoon en niet meer op hun laptop of desktop.
Te veel info vragen
Misser twee is vaak het vragen om informatie, te veel informatie. Lange vragenlijsten waarvan het invullen veel tijd kost en die een sollicitant de zin zouden kunnen ontnemen. Stel een paar vragen, die bij voorkeur met ja of nee kunnen worden beantwoord. Die werken voor jou als een grove zeef. Zie je potentie? Vraag daarna pas om uitgebreidere informatie en/of een cv.
Communiceren
Je hebt als werkgever gevist, een sollicitant gevonden die bijtende is, maar je vergeet om hem aan de haak te slaan. Dat is fout nummer drie. Communicatie is altijd, dus ook hier, van goudwaarde. Laat daarom aan de sollicitant weten dat hij in beeld is, dat de eerste stappen goed zijn doorlopen en dat je hem op uiterlijk moment X laat weten wat het vervolg zal zijn. Zie je geen heil in de sollicitant, laat hem dat dan óók weten. Want krijgt hij niets te horen, dan is dat een van de verhalen die verteld worden op een verjaardagsfeestje. ‘Ik solliciteerde, maar vernam nooit iets’.
Eerste indruk
De sollicitant bezoekt je bedrijf voor een eerste gesprek. Zoals altijd in het leven krijg je maar één kans op het maken van een eerste indruk. Zorg dan dat die goed is. Je verwacht dat de sollicitant er op een bepaalde dag en een bepaald tijdstip is, ben er dan zelf ook. Ben voorbereid, weet welke zinvolle vragen je gaat stellen, zorg dat je koffie aanbiedt. Over dat laatste gesproken: de sollicitant laten wachten bij de koffiemachine waar het personeel de blabla van het afgelopen weekend doorneemt, laat meestal geen positief beeld achter.
Te vaak
Dan misser vijf. Ofschoon die ook wel vier-b zou mogen heten. Je hebt als werkgever de kandidaat gezien en gesproken, daar een beeld van gekregen en daar een oordeel over gevormd. Maar je bent niet helemaal zeker. Dat je er dan een tweede gesprek mee hebt (met aan het einde het verlossende antwoord ja of nee) is helemaal goed. Maar de beslissing dan nog niet nemen en de sollicitant naar huis sturen met iets als ‘we houden je op de hoogte’ gaat het niet goed doen. Sollicitatiemoeheid kan er dan voor zorgen dat de kandidaat van je haak afglijdt en naar elders gaat.