Een vieze kantoorkeuken? Wen er maar aan!
donderdag 28 november 2019
Erger je je aan de vieze kantoorkeuken? Aan de stapels borden, aangekoekte etensresten en met lippenstift besmeerde koffiekopjes? Wen er maar aan, “want mensen verander je niet.” Toch zijn er wel degelijk manieren om het probleem op te lossen.
Ergernis over een vies kantoor slurpt veel energie. Werkcoach Ester Braat van Office Rescue noemt tegenover Nu.nl meerdere manieren om hier mee om te gaan. "Je kan drie dingen doen: weggaan, het proberen te veranderen, of accepteren dat dit de situatie is en er verder geen energie aan besteden."
Dat laatste klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. Toch ligt een deel van de ergernis volgens Braat bij jezelf. "Als jij met een superleuke klus bezig bent, ga je je niet druk maken om zo’n keuken. Dan ga je brainstormen, aan de slag, je richt je op je taken. Door er steeds mee bezig te zijn hou je je ergernis levend."
Oplossing
Maar hoe pak je de kern van het probleem effectief aan? "Dat verschilt," zegt arbeidspsycholoog Jarno Holtman. Hij maakt het onderscheid tussen bewust en onbewust gedrag. "Als het creëren van de rommel bewust gebeurt, dan leeft er onvrede. Dat haal je niet weg met afspraken op gedragsniveau. Het beste in deze situatie is de betrokkenen in kaart brengen en het gesprek aangaan op een ander niveau. Niet op gedragsniveau, maar op zingevingsniveau."
Bij onbewust gedrag zoals pure laksheid is de oplossing veel simpeler. "De leidinggevende kan iedereen onderdeel maken van het probleem door verantwoordelijkheden te spreiden: een ouderwets schoonmaakrooster opstellen. Vervolgens kan het gesprek worden gevoerd met de veroorzakers. Dit maakt het heel klein en te traceren."