Borrels, massages en gratis lunch: zo lokt de werkgever personeel
woensdag 11 december 2019
Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn net zo belangrijk. Sterker nog, voor vier op de tien werkzoekenden geven zij de doorslag bij het aannemen van een baan. Werkgevers halen dan ook alles uit de kast om kandidaten lekker te maken.
Indeed ondervroeg 1.000 medewerkers en 500 werkgevers naar de organisatiecultuur binnen hun bedrijf. Daaruit blijkt dat werknemers een fijne bedrijfscultuur steeds belangrijker vinden.
De helft van de werkgevers en werknemers vindt dat bedrijfsuitjes standaard tot de secundaire arbeidsvoorwaarden moeten behoren. Zo vindt 62 procent van de werknemers onder de 30 jaar borrels en etentjes een must. Dat percentage neemt wel af naarmate de medewerker ouder wordt: bij 50-plussers vindt nog maar 44 procent borrels en etentjes belangrijk.
Gratis lunch
Bedrijven spelen met vacatureteksten direct in op de behoeften van medewerkers. Zo schermen werkgevers tegenwoordig bijna vier keer vaker met een gratis lunch op het werk dan in 2017. Het aantal vacatures waarin gesproken wordt over borrels ligt zelfs 90 procent hoger.
Werkgevers lokken daarnaast steeds vaker kandidaten met ontspanningsmogelijkheden op het werk. Het aantal vacatures met teksten over bijvoorbeeld tafeltennistafels, tafelvoetbalsets en massagestoelen is sinds 2017 met bijna 60 procent gestegen.