Mokerslag Nedcar: duizenden banen in gevaar
vrijdag 16 oktober 2020
De tijden van kersverse Mini’s zijn binnenkort in het Limburgse Born voorbij. Eigenaar BMW gaat per 2024 geen Mini’s meer bij VDL Nedcar bouwen, maar in de eigen fabrieken. Het is een tweede zware klap die de 4.600 werknemers van Nedcar in korte tijd moeten incasseren.
Het huidige Mini-model blijft tot en met 2023 van de Limburgse band rollen, maar diens opvolger bouwt BMW exclusief in haar eigen fabrieken. Eerder maakte de Duitse autoproducent al bekend dat de BMW X1 eveneens per 2024 niet meer in Nederland zal worden gebouwd. Het contract voor dit model liep tot het eind van dit decennium, maar deze zomer kondigde BMW plotseling aan het contract open te breken.
Het besluit komt volgens Nedcar door de coronacrisis en de zware klappen in de auto-industrie. De vraag naar auto’s ligt sinds het uitbreken van de crisis fors lager. Tegelijkertijd ondergaat de automarkt een radicale verandering: men wil vaker een elektrische auto of juist helemaal geen auto.
Mokerslag
Het terugtrekken van BMW is niet alleen een zware klap voor VDL Nedcar, maar ook voor de Limburgse economie. Wordt er geen nieuwe opdrachtgever gevonden, dan zal over een paar jaar de volledige productie van Nedcar, momenteel een van de grootste werkgevers in de provincie, stilvallen. De huidige 4.600 arbeidsplaatsen staan dus op de tocht.
Lange adem
Het vinden van nieuwe opdrachtgevers is volgens een woordvoerder van Nedcar “een traject van de lange adem”. Het bedrijf zegt in gesprek te zijn met andere partijen, maar wil niet zeggen met wie en met hoeveel. Minister Eric Wiebers van Economische Zaken heeft inmiddels bekendgemaakt dat het kabinet zal meewerken aan een oplossing.