Callcentermedewerkers krijgen meer loon
dinsdag 24 november 2020
De 40.000 in Nederland werkende callcentermedewerkers kunnen volgend jaar meer loon op hun rekening bijschrijven. Vakbond FNV heeft namelijk zijn handtekening gezet onder een nieuw cao-akkoord, waarin de loonsverhoging is vastgelegd. Toch moet er in de toekomst “nog veel verbeteren”.
De eenjarige cao biedt callcentermedewerkers een loonsverhoging van 2,5 procent, inclusief een vergoeding voor thuiswerken. Daarnaast is afgesproken dat de lonen en loonsverhogingen automatisch worden gekoppeld aan het minimumloon, waar callcentermedewerkers nu 5,5 procent boven zitten. FNV noemt de nieuwe situatie een verbetering ten opzichte van het oude cao, waarbij het regelmatig voorkwam dat medewerkers niet tot nauwelijks meer verdienden dan het minimumloon.
De nieuwe cao gaat volgens FNV-bestuurder Elly Heemskerk meer vooruitgang in gang zetten. “Het is een begin, maar hiermee zijn de mensen in de callcenters nog niet geholpen. Wij hebben onze zegen gegeven aan deze cao omdat men hiermee voor het eerst in jaren stapjes vooruit kan maken. Voor de toekomst moet er nog wel veel verbeteren.”
Pensioenopbouw
Het FNV geeft aan het minimumloon volgend jaar te willen verhogen naar 14,- euro. Het loon van de callcentermedewerkers zou dan door de automatische koppeling eveneens stijgen. De pensioenopbouw en een groter aantal vaste banen staat volgend jaar eveneens bij de vakbond op de agenda.