De fooi lijkt voorgoed verleden tijd
woensdag 5 augustus 2020
Contant geld maakt plaats voor digitale betalingen, met als gevolg dat het aantal fooien hierdoor in rap tempo afneemt. FNV Horeca trekt aan de bel.
Digitaal is in opkomst. Dat is goed nieuws voor de klant, maar niet voor de werknemer. Klanten van Thuisbezorgd kunnen weliswaar sinds kort een online fooi geven aan de bezorger, maar slechts 10 procent van de gebruikers doet dat. Bij bezorgdienst Deliveroo is dat 20 procent van de gebruikers het geval.
Dit betekent volgens Thuisbezorgd niet dat er in 90 procent van de gevallen géén fooi wordt gegeven. “Ik verwacht dat de meeste mensen nog steeds fooi met contant geld geven,” zegt woordvoerder Joris Wilton. “Zij zijn dit zo al jaren gewend. We denken wel dat dit geleidelijk wordt vervangen door online fooien.”
Kinderschoenen
Toch vergeten verreweg de meeste klanten zo'n fooi. De afname doet zich al jaren voor, zegt Edwin Vlek van FNV Horeca. “Een fooi van 10 of 20 procent is voor bezorgers best aardig. Zet je dit af tegen de fooi in klassieke horeca, dan is het echt laag.”
Vlek vreest dat de tijd van de vele fooien voorgoed voorbij is. “De fooiverzoeken op digitale platforms staan nog in de kinderschoenen. Gasten zijn bereid om fooi te geven, maar voor digitaal betalen staan ze er minder bij stil. Er zijn simpelweg minder triggersom het te doen dan bij een betaling met contant geld.”
Oplossing
Etiquettedeskundige Anne-Marie van Leggelo roept bedrijven en consumenten op een andere manier te vinden voor het geven van fooi. “Mensen moeten zich ervan bewust worden dat het kan. Er zullen naar verloop van tijd meer tools moeten komen. Het is immers zonde om bij een simpele pintransactie de fooi te vergeten.”