Het effect van familiefoto’s op de werkvloer
zaterdag 26 september 2020
Wil je een betere werknemer worden, dan zet je een foto van je dierbare op je werkplek. Het klinkt gek, maar het is toch echt de conclusie van Amerikaans onderzoek. Een foto maakt jou als mens vriendelijker en jouw houding netter—ethisch gedrag dat jouw werkgever een hoop geld kan besparen.
Bedrijven verliezen jaarlijks vijf procent van hun omzet door diefstal, fraude, ongeoorloofde uitgaven op kosten van de zaak of het opnieuw inslaan van kleine werkmiddelen die door het personeel worden gestolen. Denk aan pennen, printpapier of andere kantoorartikelen. Klinkt onschuldig, maar het is en blijft verboden. Toch heeft meer dan de helft van de werknemers dit weleens gedaan.
Zulk gedrag is vaak het gevolg van de bedrijfscultuur, zegt organisatiepsycholoog Ashley Hardin. Efficiëntie, eigenbelang en egoïsme worden volop gestimuleerd. In veel gevallen pakt het goed uit met het oog op de winst, maar de negatieve keerzijde is dat werknemers sneller geneigd zijn om te kiezen voor persoonlijk gewin en dus onethisch gedrag gaan vertonen.
Dierbaren
Foto’s van familie, vrienden en andere naasten blijken de oplossing. Een reeks experimenten en een enquête tonen namelijk dat foto’s van dierbaren op de werkvloer het egoïsme doorbreken en het onethische gedrag een halt toe roepen. Werknemers worden door de foto’s herinnerd aan hun geliefden en hun normen en waarden, terwijl zij zo ook meer motivatie vinden om het goede voorbeeld te geven.
“Kleine aanpassingen aan de fysieke omgeving kunnen het gedrag van werknemers positief beïnvloeden,” zegt Hardin. “Het is dus mogelijk om op deze manier fraude en andere ongewenste gedragingen te voorkomen.”