Pakketbedrijven klaar voor feestdagendrukte dankzij extra personeel
woensdag 15 november 2023
Met de feestdagen in zicht is voor pakketbedrijven de drukste periode van het jaar aangebroken. Vertragingen zijn dit jaar dankzij uitgebreide sorteercentra, extra busjes en meer personeel waarschijnlijk niet meer aan de orde. “We hoeven geen vreemde capriolen uit te halen.”
Black Friday, aankomende vrijdag, luidt het begin in van het drukke koopjesseizoen dat duurt tot en met de kerstperiode. De afgelopen jaren worstelden postbedrijven met het op tijd bezorgen van pakketjes, maar dit jaar zouden de bezorgingen relatief vlekkeloos moeten verlopen — al blijft het vinden van voldoende bezorgers en sorteerders een grote uitdaging.
PostNL zegt na het ‘werven in alle mogelijke doelgroepen’ genoeg handen te hebben om het koopjesseizoen aan te kunnen. Het postbedrijf bezorgde in de periode van juli tot en met september weliswaar minder dan een jaar eerder, maar toch is er naar verwachting extra personeel nodig om de piekperiode zo optimaal te laten verlopen; ook omdat webshops door de algehele economische onzekerheid moeilijk kunnen inschatten hoe groot de consumenten in aanloop naar de feestdagen zullen uitpakken.
DHL gaat uit van zo’n 1,8 miljoen pakketten op de drukste dagen. Dat aantal zou dan hoger liggen dan vorig jaar. DPD Nederland geeft aan de komende weken 750.000 pakketten per dag te kunnen bezorgen dankzij de inzet van ongeveer een kwart meer personeel dan normaal, al blijft het waarschuwen voor langere levertijden. De vertraging kan namelijk ontstaan door piekdrukte bij de webshops. Het pakketbedrijf adviseert consumenten dan ook om zo vroeg mogelijk sinterklaas- en kerstcadeaus te bestellen.